מענקים מטעם קרן יפה לונדון יערי לשנת 2015

שדולת הנשים פרויקט אמא:
כמחצית משוק העבודה בישראל מורכב מעובדות, 68.7% מתוכן אמהות. למרות היותן קבוצה גדולה, יצרנית ותורמת שנציגותיה מצויות בכל חלקי החברה הישראלית, אימהות עובדות הן קבוצה שקופה שצרכיה הייחודים אינם מקבלים מענה.
תוכנית אמ"א פועלת בגישה דו כיוונית: מצד אחד, היא מגייסת בשטח נשים בעלות אינטרסים משותפים, מחברת אותן יחדיו ומעניקה להן כלים ליצור קולקטיב קהילתי משפיע – בהתאם לאסטרטגיה של צמיחה מלמטה. מהכיוון ההפוך, התוכנית פועלת לפתח ולקדם מדיניות ציבורית לקידום אמהות עובדות באמצעים משפטיים וציבוריים. השילוב בין שתי גישות הפעולה מאפשר יישום והטמעה אמתיים של השינוי החברתי העמוק אותו התוכנית מבקשת להוביל.
במסגרת הפרויקט מתקיימים קורסים והכשרות לאמהות שרוצות לשנות את המציאות והציבוריות הישראלית. בנוסף, התוכנית פועלת לפתח ולקדם מדיניות ציבורית לקידום אמהות עובדות באמצעים משפטיים וציבוריים.

המכללה החברתית-כלכלית, תנועת עיר ואם-אימהות למען אלעד בשיתוף עמותת קהילה:
המכללה הוקמה בשנת 2004. תנועת "עיר ואם" הוקמה לקראת הבחירות המוניציפליות ב-2013 בעיר אלעד. שיתוף הפעולה בין הארגונים החל לאחר התמודדותה ההיסטורית של התנועה בבחירות המקומיות, עם תוכנית לימוד והכשרה לקבוצת פעילות מהיישוב בליווי המכללה. מאז פועלת קבוצת הפעילות באלעד לקידום יוזמות חברתיות שונות בעיר. בינואר 2015 קיבלה המכללה מענק דו שנתי מיד הנדיב לקידום התוכנית המוצעת, ובעקבותיו החלה מיכל צ'רנוביצקי, יו"ר תנועת עיר ואם, בליווי צוות המכללה, להעמיק את הפעילות באלעד ועל בסיסה להרחיב את התוכנית למקומת נוספים בישראל.

המענק יאפשר לשותפות זו יחד עם עמותת קהילה להרחיב את התוכנית ליישובים נוספים ולרמה הארצית, בהובלת מיכל ומנהיגות מקומיות נוספות, ובליווי המכללה. מטרת הפרויקט היא גיבוש פעילות ציבורית של נשים חרדיות המקדמות שוויון מגדרי וצדק חברתי ברמה המקומית.
הקבוצה מתחילה בימים אלו למסד משמר מועצה מקומי שתפקידו להנגיש את פעילות המועצה לתושבות ולהביא את קולן של נשים למועצה. כמו כן, הקבוצה ניצבת בפני השלבים הראשונים של גיבוש פעילות להקמת ועדי הורים בבתי ספר- גופים שאינם קיימים כיום בציבור החרדי.
התוכנית תעמיק את הפעילות החלוצית המתקיימת כיום באלעד ותרחיב אותה ליישובים חרדיים/ מעורבים נוספים, על בסיס מודל העבודה של המכללה המשלב לימוד, הכשרה בפעילות וליווי הפעילות. בשלב הבא, יוקם פורום ארצי מתאם של מנהיגות מקומיות ויגובשו דרכי פעולה ברמה הארצית.

סטודיו משלך:
סטודיו משלך הינו מיזם חברתי – מגדרי הפועל בירושלים מזה כחמש שנים, לקידום אמניות צעירות דתיות בתחילת דרכן ולקידום אמנות נשית בכלל. הסטודיו מאפשר מרחב יצירה פיזי ומנטלי, חשיפה באמצעות תערוכות, ופלטפורמה לקידום עסקי עצמאי של אמניות דתיות ושל אמנות של נשים דתיות בזירת האמנות העכשווית בארץ. המיזם הוקם ומופעל על ידי זוכת פרס יפה לונדון יערי ב2010 – ציפי מזרחי.
הפעילות כוללת: יצירת מרחב פיזי ליצירה ומרחב בטוח לעבודה קבוצתית המעניקה הפריה הדדית, עידוד וסיעור מוחות; מתן מנטורינג וליווי מקצועי ואישי והכשרה לקידום עסקי ופיתוח כלכלי; מתן הזדמנויות לחשיפה והצגת יצירות אמנות באמצעות מפגשי אמן ושיח עם אוצרים הפועלים בשדה האמנות; חשיפה לקהל באמצעות תערוכות, ושותפות פעילה בקהילה. התמיכה שהקרן תיתן לסטודיו היא עבור ניהול המיזם. מרגע הקמתו של המיזם ועד היום כל העוסקות והפועלות בו כולל המרכזת/מנהלת פועלות בהתנדבות וללא כל תמורה.

הסטודיו פועל מתוך תחושת שליחות לקדם אמניות דתיות משובחות, בעלות פרופיל איכותי של יצירה היכולות להיות כוח מוביל בשדה האמנות העכשווית. נשים אלו מצויות בתת ייצוג ובהדרה הן בשדה האמנות בארץ, והן בחברה בה הן חיות. תמיכה וליווי לאמניות אלו יכולה להביא לכניסה של קול חדש נשי וייחודי לשיח האמנותי, ומתוך כך יצא שדה האמנות כולו נשכר. האמניות החברות בסטודיו משתייכות לכלל הקשת הרחבה של החברה הדתית: אמניות חרדיות, ודתיות לאומיות, חוזרות בתשובה, ומסורתיות. סטודיו משלך מאמינות כי נשים מוכשרות אלו יכולות להוות סוכנות לשינוי חברתי ותרבותי, וכי יש ביכולתן להוות גשר המחבר על תהומות וקיטוב חברתי בישראל בכלל ובירושלים בפרט.